Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers

Wat wil je dat wij ook weten?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers

Postby E10 » 20 Nov 2011 17:05

Volgende stuk kreeg ik gemaild. Zoals Petwin al eens zei, de FEHAC doet echt goed werk! Meer info op hun site.

Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers

Groot nieuws voor klassiekerliefhebbers en het behoud van het mobiele erfgoed.
17 November 2011 heeft de Tweede Kamer het Amendement Van Vliet aangenomen.
De bevriezing van de MRB Vrijstelling voor klassiekers is weer ontdooid.
Al sinds destijds – volgens velen nogal overhaast – het ‘Amendement Cramer’ is aangenomen, waarbij de
vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB) voor klassiekers ouder dan 25 jaar per 1 januari 2012 bevroren
zou worden, was de FEHAC daar met het oog op de toekomst van het mobiele erfgoed zeer ongelukkig
mee. Het Amendement Cramer (CU) was gekoppeld aan het invoeren van de kilometerheffing.
De kilometer heffing is inmiddels gesneuveld, maar de MRB bevriezing voor klassiekers was daarbij even
‘vergeten’. Sindsdien heeft de FEHAC zijn inspanningen nog verder opgevoerd, inclusief een aanhoudend
pleidooi bij de volksvertegenwoordigers - die ons immers allemaal vertegenwoordigen - om het mobiele
erfgoed een toekomst te geven.
Tweede Kamerlid Van Vliet (PVV) heeft deze handschoen overtuigend en met succes opgepakt. Gisteren
is het Amendement Van Vliet door de Tweede Kamer aangenomen en heeft daarmee kracht van wet
verkregen. Met het aannemen van dit amendement is ‘Cramer’ effectief ongedaan gemaakt.
Ingaande per 1 januari 2012 geldt een nieuwe regeling voor MRB vrijstelling voor klassiekers. Waarbij er
een overgangsfase geldt en geleidelijk de vrijstellingsgrens wordt opgetrokken van 25 jaar naar 30 jaar,
gerekend vanaf de datum eerste toelating.
Voor de voertuigen die op 31 december 2011 al ouder dan 25 jaar zijn verandert er niets. Voor de
generaties daarna geldt een geleidelijke leeftijdsopbouw, en bovendien geldt de vrijstelling uitsluitend
voor basisbedrag MRB plus de provinciale opcenten, de brandstoftoeslagen voor diesel en LPG moeten
voor wel betaald worden.

De heer Van Vliet heeft laten weten zich met verve in te zullen blijven zetten voor het mobiele erfgoed,
waar wij hem zeer erkentelijk voor zijn.

Deze nieuwe vrijstellingsregeling is een zeer belangrijke stap om de duizenden liefhebbers van
klassiekers in staat te stellen het mobiele erfgoed daadwerkelijk een toekomst te geven.
___________________________________________________________________________________
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers

Postby JDMM » 20 Nov 2011 17:20

Is dit goed of slecht nieuws ?
Een auto van 1986 kun je in 2011 nauwelijks cultureel erfgoed noemen.
Er wordt erg veel misbruik gemaakt van deze regeling, van mij mag de grens per direkt naar 40 jaar.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers

Postby Richard » 20 Nov 2011 21:25

Tja, ik zou best wat minder willen betalen voor mijn SAAB 900 uit 1989. Maar dat duurt dan nog even. Ik gebruik 'm weinig. B.v. bij een forumrit om te pendelen tussen garage en hotel. :wink:
Eigenlijk is km-heffing nog de beste oplossing; betalen voor gebruik ipv bezit.

Ik vind het wel mooi dat er uit veel decennia nog auto's rondrijden. Anders kijken we straks alleen nog maar naar Aygo's en Blue motions.
Richard

'63 356B
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers

Postby JDMM » 20 Nov 2011 22:24

Richard,

Wordt die SAAB van 1989 belastingvrij als ie 25 jaar oud is ?

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers

Postby Richard » 20 Nov 2011 22:32

Da's nog niet duidelijk. Ze studeren er nog op. In het slechtste (of beste) geval pas als ie 30 is.
Hij is "pas" 25 jaar in 2014 en misschien nog wachten tot 2019 voordat ik minder hoef te betalen omdat ze de leeftijd willen oprekken van 25 naar 30 jaar als ik het goed begrijp. Maar of ik 'm dan nog heb :?
Richard



'63 356B
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers

Postby Richard » 21 Nov 2011 10:14

De SAAB is volgens dit schema in 2017 MRB-vrij.

De geleidelijke groei van 25 naar 30 jaar gaat als volgt:
• Een voertuig dat in 1987 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 26 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1988 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 27 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1989 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 28 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1990 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 29 jaar geleden is,
• en vervolgens vanaf 30 jaar na de datum eerste toelating.
Om u het rekenwerk te besparen, de stapsgewijze overgang van 25 jaar naar 30 jaar duurt in totaal
10 jaar en is ingevolge afgerond in 2021.


bron: http://www.fehac.nl/images/stories/bestandenopenbaar/fehac%20persbericht%20mrb_vanvliet_uitgebreid.pdf
Richard



'63 356B
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers

Postby Bos » 21 Nov 2011 10:41

Als de hemel niet voor je ogen valt ;)
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers

Postby Richard » 21 Nov 2011 11:52

Heeft nu zin om iets aan te doen. Met de oude regeling waren dit soort auto's ten dode opgeschreven.
Richard



'63 356B

Return to “Kijk nou toch....”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests