Verchromen
Posted: 23 Oct 2011 13:56
Over verchroom bedrijven is al het e.e.a. gevraagd en geschreven op dit forum. En niet alleen op dit forum. Blijkbaar is dit zo’n onderwerp waar je nooit genoeg over te weten kunt komen.
De meeste bedrijven lukt het wel om een mooi glanzend laagje chroom aan te brengen op een onderdeel. Voorbereiding wil wel eens wat minder zijn en is direct zichtbaar op het eindresultaat in de vorm van matte plakken, golfjes, putjes, puntjes e.d. om nog maar te zwijgen over delen die na het verchromen niet meer passen. Ook horrorverhalen over logo’s en nummers die na het verchromen weg zijn, zijn helaas te vinden. Korrosiebestendigheid is op korte termijn niet te zien. Al deze factoren onderscheiden een goede verchromer van een slechte.
Het probleem is dat wat de ene persoon goed vindt, waardeloos is voor de ander. Berichten op internet zijn dan ook slechts een eerste indicatie. Je zult de onderdelen eigenlijk zelf voor en na het verchromen zelf moeten kunnen beoordelen. En zelfs dat zegt nog niet alles. Een goede verchromer levert constante kwaliteit. Een slechte verchromer kan wel eens een goede dag hebben.
Tot zover de inleiding......
Mijn vader ontmoette vorig jaar in Duitsland een vertegenwoordiger in (af)pomp installaties voor galvanische bedrijven. Hij levert bij veel bedrijven en raadde ons de Firma Kreile in Frankfurt aan. (http://www.galvanik-kreile.de/). Een onafhankelijk en belangenloos advies van iemand die dagelijks met galvanische bedrijven te maken heeft heeft wel enige waarde.
Tijdens mijn zoektocht naar een verchromer voor mijn onderdelen heb ik ook de Firma Kreile een email gestuurd met diverse vragen en een aantal foto’s van mijn onderdelen. 2 dingen vielen positief op; ik kreeg binnen 24 uur een antwoord en het antwoord was zeeeer uitvoerig. Uit zijn antwoord kon ik opmaken dat ik te maken had met iemand die wist waarover hij sprak en ervaring had met porsche 356 delen. Je merkte aan alles dat hij zijn vak met liefde uitoefent en dat ook wil overbrengen. Tevens was hij zeer eerlijk door te zeggen dat ze niet goedkoop zijn en dat ook niet willen zijn.
De Firma Kreile verchroomt middels de 5-lagen techniek; cyanide houdend koperbad – zuur koperbad, halfglans nikkel – hoogglans nikkel – chroom.
Aluminium delen worden eerst vernikkelt en dan verkopert.
En dan nu het begin in de praktijk......
Afgelopen vrijdag heb ik mijn onderdelen naar Frankfurt gebracht. Er wordt wel eens gezegd dat hoe sjofeler het gebouw is, hoe beter de vaklui die erin werken. Ik hoop dat dit ook nu geldt. Voor het gebouw geeft je nog geen 5 euro en is verstopt in een woonwijk/doorlopende straat. Bij binnenkomst in de slijperij waan je je 50 jaar terug in de tijd. Op ‘kantoor’ brandde gemütlich de houtkachel. Ik vond het wel iets hebben. Alle medewerkers zijn ‘Meister’. (in Duitsland krijg je het diploma ‘Meister’ na het behalen van een bepaalde vakopleiding. Ik heb ze niet naar hun diploma’s gevraagd dus moet het maar geloven) Beide eigenaren (2 broers die het van hun vader overgenomen hebben) namen weer alle tijd om mij alles te laten zien en uit te leggen. Mijn delen werden stuk voor stuk bekeken en beoordeeld. Ook nu kreeg ik weer een positief gevoel, o.a door de volgende opmerkingen/bevindingen;
- raampjes reflectors: Ik gaf aan dat ik ze zonder koper (alleen nikkel-chroom) wilde laten verchromen vanwege de laagdikte en het terug buigen. Hij had dit soort framepjes/lijstjes meer gedaan en vertelde dat een flinterdun laagje koper 10x meer beschermd tegen corrosie dan een normale laag nikkel. Daarnast is koper een zachter materiaal dan nikkel. Hij verchroomt ze met één flinterdunne laag koper, twee eveneens flinterdunne lagen nikkel en dan het chroom. De totale dikte wordt ongeveer 3-4μ. Zo zijn goed beschermd en toch nog buigbaar.
- Zijraampjes: De frames van de zijraampjes worden met de open kant naar boven in het bad gehangen. Bovenin het bad zijn de stromen het laagst en krijg je de minste laagopbouw. Hiermee voorkom je dat op de hoekjes van de hoeken een dikke laag komt die je er naderhand weer af moet slijpen. Na het verkoperen worden de frames in elkaar gezet middels de hoekjes en worden ze als geheel geslepen en gepolijst waarna ze los vernikkeld en verkoperd worden.
- Bumperrozetten: De passing van een rozet op bumper/rubber/alu lijst/rubber insert kan zeer nauw komen. Op de hoekjes van de diverse uitsparingen in de rozet kan zich meer materiaal opbouwen dan elders. Hierdoor loop je kans dat een hoekje niet lekker past en er ergens een ruimte ontstaat tussen rozet en bumper. Hij stelde voor om de rozetten na het verkoperen terug te sturen zodat ik ze kan passen en eventueel passend kan maken door ergens wat koper vanaf te slijpen. Daarna zal hij ze verder vernikkelen en verchromen.
Dit zijn zo van die dingen die duidelijk wijzen op verstand van zaken, liefde voor het vak, meedenken met de klant en het onderdeel en streven naar perfectie. Uiteraard moet de praktijk uitwijzen of hij mijn verwachtingen waar kan maken maar vooralsnog heb ik er een goed gevoel bij.
Een aantal onderdelen heb ik kant en klaar geslepen en gepolijst aangeleverd en worden meteen behandeld. Andere delen worden eerst van oude chroom-, nikkel-, en koperlagen ontdaan en worden teruggestuurd waarna ik weer kan slijpen en polijsten.
Wordt vervolgd.........
PS: de foto’s zijn gemaakt met een telefoon. Sorry voor de kwaliteit.
De meeste bedrijven lukt het wel om een mooi glanzend laagje chroom aan te brengen op een onderdeel. Voorbereiding wil wel eens wat minder zijn en is direct zichtbaar op het eindresultaat in de vorm van matte plakken, golfjes, putjes, puntjes e.d. om nog maar te zwijgen over delen die na het verchromen niet meer passen. Ook horrorverhalen over logo’s en nummers die na het verchromen weg zijn, zijn helaas te vinden. Korrosiebestendigheid is op korte termijn niet te zien. Al deze factoren onderscheiden een goede verchromer van een slechte.
Het probleem is dat wat de ene persoon goed vindt, waardeloos is voor de ander. Berichten op internet zijn dan ook slechts een eerste indicatie. Je zult de onderdelen eigenlijk zelf voor en na het verchromen zelf moeten kunnen beoordelen. En zelfs dat zegt nog niet alles. Een goede verchromer levert constante kwaliteit. Een slechte verchromer kan wel eens een goede dag hebben.
Tot zover de inleiding......
Mijn vader ontmoette vorig jaar in Duitsland een vertegenwoordiger in (af)pomp installaties voor galvanische bedrijven. Hij levert bij veel bedrijven en raadde ons de Firma Kreile in Frankfurt aan. (http://www.galvanik-kreile.de/). Een onafhankelijk en belangenloos advies van iemand die dagelijks met galvanische bedrijven te maken heeft heeft wel enige waarde.
Tijdens mijn zoektocht naar een verchromer voor mijn onderdelen heb ik ook de Firma Kreile een email gestuurd met diverse vragen en een aantal foto’s van mijn onderdelen. 2 dingen vielen positief op; ik kreeg binnen 24 uur een antwoord en het antwoord was zeeeer uitvoerig. Uit zijn antwoord kon ik opmaken dat ik te maken had met iemand die wist waarover hij sprak en ervaring had met porsche 356 delen. Je merkte aan alles dat hij zijn vak met liefde uitoefent en dat ook wil overbrengen. Tevens was hij zeer eerlijk door te zeggen dat ze niet goedkoop zijn en dat ook niet willen zijn.
De Firma Kreile verchroomt middels de 5-lagen techniek; cyanide houdend koperbad – zuur koperbad, halfglans nikkel – hoogglans nikkel – chroom.
Aluminium delen worden eerst vernikkelt en dan verkopert.
En dan nu het begin in de praktijk......
Afgelopen vrijdag heb ik mijn onderdelen naar Frankfurt gebracht. Er wordt wel eens gezegd dat hoe sjofeler het gebouw is, hoe beter de vaklui die erin werken. Ik hoop dat dit ook nu geldt. Voor het gebouw geeft je nog geen 5 euro en is verstopt in een woonwijk/doorlopende straat. Bij binnenkomst in de slijperij waan je je 50 jaar terug in de tijd. Op ‘kantoor’ brandde gemütlich de houtkachel. Ik vond het wel iets hebben. Alle medewerkers zijn ‘Meister’. (in Duitsland krijg je het diploma ‘Meister’ na het behalen van een bepaalde vakopleiding. Ik heb ze niet naar hun diploma’s gevraagd dus moet het maar geloven) Beide eigenaren (2 broers die het van hun vader overgenomen hebben) namen weer alle tijd om mij alles te laten zien en uit te leggen. Mijn delen werden stuk voor stuk bekeken en beoordeeld. Ook nu kreeg ik weer een positief gevoel, o.a door de volgende opmerkingen/bevindingen;
- raampjes reflectors: Ik gaf aan dat ik ze zonder koper (alleen nikkel-chroom) wilde laten verchromen vanwege de laagdikte en het terug buigen. Hij had dit soort framepjes/lijstjes meer gedaan en vertelde dat een flinterdun laagje koper 10x meer beschermd tegen corrosie dan een normale laag nikkel. Daarnast is koper een zachter materiaal dan nikkel. Hij verchroomt ze met één flinterdunne laag koper, twee eveneens flinterdunne lagen nikkel en dan het chroom. De totale dikte wordt ongeveer 3-4μ. Zo zijn goed beschermd en toch nog buigbaar.
- Zijraampjes: De frames van de zijraampjes worden met de open kant naar boven in het bad gehangen. Bovenin het bad zijn de stromen het laagst en krijg je de minste laagopbouw. Hiermee voorkom je dat op de hoekjes van de hoeken een dikke laag komt die je er naderhand weer af moet slijpen. Na het verkoperen worden de frames in elkaar gezet middels de hoekjes en worden ze als geheel geslepen en gepolijst waarna ze los vernikkeld en verkoperd worden.
- Bumperrozetten: De passing van een rozet op bumper/rubber/alu lijst/rubber insert kan zeer nauw komen. Op de hoekjes van de diverse uitsparingen in de rozet kan zich meer materiaal opbouwen dan elders. Hierdoor loop je kans dat een hoekje niet lekker past en er ergens een ruimte ontstaat tussen rozet en bumper. Hij stelde voor om de rozetten na het verkoperen terug te sturen zodat ik ze kan passen en eventueel passend kan maken door ergens wat koper vanaf te slijpen. Daarna zal hij ze verder vernikkelen en verchromen.
Dit zijn zo van die dingen die duidelijk wijzen op verstand van zaken, liefde voor het vak, meedenken met de klant en het onderdeel en streven naar perfectie. Uiteraard moet de praktijk uitwijzen of hij mijn verwachtingen waar kan maken maar vooralsnog heb ik er een goed gevoel bij.
Een aantal onderdelen heb ik kant en klaar geslepen en gepolijst aangeleverd en worden meteen behandeld. Andere delen worden eerst van oude chroom-, nikkel-, en koperlagen ontdaan en worden teruggestuurd waarna ik weer kan slijpen en polijsten.
Wordt vervolgd.........
PS: de foto’s zijn gemaakt met een telefoon. Sorry voor de kwaliteit.