Verchromen

Wat wil je dat wij ook weten?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Verchromen

Postby E10 » 23 Oct 2011 13:56

Over verchroom bedrijven is al het e.e.a. gevraagd en geschreven op dit forum. En niet alleen op dit forum. Blijkbaar is dit zo’n onderwerp waar je nooit genoeg over te weten kunt komen.
De meeste bedrijven lukt het wel om een mooi glanzend laagje chroom aan te brengen op een onderdeel. Voorbereiding wil wel eens wat minder zijn en is direct zichtbaar op het eindresultaat in de vorm van matte plakken, golfjes, putjes, puntjes e.d. om nog maar te zwijgen over delen die na het verchromen niet meer passen. Ook horrorverhalen over logo’s en nummers die na het verchromen weg zijn, zijn helaas te vinden. Korrosiebestendigheid is op korte termijn niet te zien. Al deze factoren onderscheiden een goede verchromer van een slechte.

Het probleem is dat wat de ene persoon goed vindt, waardeloos is voor de ander. Berichten op internet zijn dan ook slechts een eerste indicatie. Je zult de onderdelen eigenlijk zelf voor en na het verchromen zelf moeten kunnen beoordelen. En zelfs dat zegt nog niet alles. Een goede verchromer levert constante kwaliteit. Een slechte verchromer kan wel eens een goede dag hebben.

Tot zover de inleiding......

Mijn vader ontmoette vorig jaar in Duitsland een vertegenwoordiger in (af)pomp installaties voor galvanische bedrijven. Hij levert bij veel bedrijven en raadde ons de Firma Kreile in Frankfurt aan. (http://www.galvanik-kreile.de/). Een onafhankelijk en belangenloos advies van iemand die dagelijks met galvanische bedrijven te maken heeft heeft wel enige waarde.

Tijdens mijn zoektocht naar een verchromer voor mijn onderdelen heb ik ook de Firma Kreile een email gestuurd met diverse vragen en een aantal foto’s van mijn onderdelen. 2 dingen vielen positief op; ik kreeg binnen 24 uur een antwoord en het antwoord was zeeeer uitvoerig. Uit zijn antwoord kon ik opmaken dat ik te maken had met iemand die wist waarover hij sprak en ervaring had met porsche 356 delen. Je merkte aan alles dat hij zijn vak met liefde uitoefent en dat ook wil overbrengen. Tevens was hij zeer eerlijk door te zeggen dat ze niet goedkoop zijn en dat ook niet willen zijn.

De Firma Kreile verchroomt middels de 5-lagen techniek; cyanide houdend koperbad – zuur koperbad, halfglans nikkel – hoogglans nikkel – chroom.
Aluminium delen worden eerst vernikkelt en dan verkopert.

En dan nu het begin in de praktijk......

Afgelopen vrijdag heb ik mijn onderdelen naar Frankfurt gebracht. Er wordt wel eens gezegd dat hoe sjofeler het gebouw is, hoe beter de vaklui die erin werken. Ik hoop dat dit ook nu geldt. Voor het gebouw geeft je nog geen 5 euro en is verstopt in een woonwijk/doorlopende straat. Bij binnenkomst in de slijperij waan je je 50 jaar terug in de tijd. Op ‘kantoor’ brandde gemütlich de houtkachel. Ik vond het wel iets hebben. Alle medewerkers zijn ‘Meister’. (in Duitsland krijg je het diploma ‘Meister’ na het behalen van een bepaalde vakopleiding. Ik heb ze niet naar hun diploma’s gevraagd dus moet het maar geloven) Beide eigenaren (2 broers die het van hun vader overgenomen hebben) namen weer alle tijd om mij alles te laten zien en uit te leggen. Mijn delen werden stuk voor stuk bekeken en beoordeeld. Ook nu kreeg ik weer een positief gevoel, o.a door de volgende opmerkingen/bevindingen;

- raampjes reflectors: Ik gaf aan dat ik ze zonder koper (alleen nikkel-chroom) wilde laten verchromen vanwege de laagdikte en het terug buigen. Hij had dit soort framepjes/lijstjes meer gedaan en vertelde dat een flinterdun laagje koper 10x meer beschermd tegen corrosie dan een normale laag nikkel. Daarnast is koper een zachter materiaal dan nikkel. Hij verchroomt ze met één flinterdunne laag koper, twee eveneens flinterdunne lagen nikkel en dan het chroom. De totale dikte wordt ongeveer 3-4μ. Zo zijn goed beschermd en toch nog buigbaar.

- Zijraampjes: De frames van de zijraampjes worden met de open kant naar boven in het bad gehangen. Bovenin het bad zijn de stromen het laagst en krijg je de minste laagopbouw. Hiermee voorkom je dat op de hoekjes van de hoeken een dikke laag komt die je er naderhand weer af moet slijpen. Na het verkoperen worden de frames in elkaar gezet middels de hoekjes en worden ze als geheel geslepen en gepolijst waarna ze los vernikkeld en verkoperd worden.

- Bumperrozetten: De passing van een rozet op bumper/rubber/alu lijst/rubber insert kan zeer nauw komen. Op de hoekjes van de diverse uitsparingen in de rozet kan zich meer materiaal opbouwen dan elders. Hierdoor loop je kans dat een hoekje niet lekker past en er ergens een ruimte ontstaat tussen rozet en bumper. Hij stelde voor om de rozetten na het verkoperen terug te sturen zodat ik ze kan passen en eventueel passend kan maken door ergens wat koper vanaf te slijpen. Daarna zal hij ze verder vernikkelen en verchromen.

Dit zijn zo van die dingen die duidelijk wijzen op verstand van zaken, liefde voor het vak, meedenken met de klant en het onderdeel en streven naar perfectie. Uiteraard moet de praktijk uitwijzen of hij mijn verwachtingen waar kan maken maar vooralsnog heb ik er een goed gevoel bij.

Een aantal onderdelen heb ik kant en klaar geslepen en gepolijst aangeleverd en worden meteen behandeld. Andere delen worden eerst van oude chroom-, nikkel-, en koperlagen ontdaan en worden teruggestuurd waarna ik weer kan slijpen en polijsten.

Wordt vervolgd.........

PS: de foto’s zijn gemaakt met een telefoon. Sorry voor de kwaliteit.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Verchromen

Postby Richard » 24 Oct 2011 08:32

Leuke foto's. Ziet er idd uit of de tijd daar stil heeft gestaan.
In een woonwijk? Verchromen is toch een uiterst ongezonde
bezigheid?
Richard

'63 356B
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verchromen

Postby E10 » 24 Oct 2011 10:46

Ja, klopt. Maar een woonwijk in een stad als Frankfurt ziet er iets anders uit dan zeg.....Wassenaar. Hoogbouw aan beide kanten van de straat, hier en daar een winkeltje. Verchromerij lag iets terug van de weg. Je moest eerst langs een voormalig tankstation waar nu een autogarage in zat en verder lag er nog een klein bandencentrum. De ouderdom en het achterstallig onderhoud straalde ervan af. Je kunt je er wel iets bij voorstellen denk ik.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verchromen

Postby E10 » 28 Oct 2011 19:35

De snelheid is alvast OK. Het eerste deel is klaar; knipperlichtbehuizingen, achterlicht frames en ruitensproeiers verchroomd. Rozetten verkoperd en de rest ontchroomd. Verder had ik nog een kleine verzinkbatch, blauw en zwart. Die is ook klaar. Volgende week komt het spul binnen. Dan kunnen we weer gaan slijpen en polijsten aan de ontchroomde delen.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Verchromen

Postby stef69 » 29 Oct 2011 18:44

verzinken ook in D?
geen kwaliteit meer te vinden in NL?
Stefan
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verchromen

Postby E10 » 29 Oct 2011 19:32

Jawel. Via Petwin heb ik een batch bij Galvame in Rotterdam laten doen (is Petwin's huisverzinker...). Uitstekende kwaliteit!! Maar ik was nu toch eenmaal daar. Meer gemakzucht dus.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Verchromen

Postby JDMM » 29 Oct 2011 22:45

Etienne wrote:De snelheid is alvast OK. Het eerste deel is klaar; knipperlichtbehuizingen, achterlicht frames en ruitensproeiers verchroomd. Rozetten verkoperd en de rest ontchroomd. Verder had ik nog een kleine verzinkbatch, blauw en zwart. Die is ook klaar. Volgende week komt het spul binnen. Dan kunnen we weer gaan slijpen en polijsten aan de ontchroomde delen.



Hoe is de kwaliteit van het chroomwerk ?
Heb je alles goed nagekeken en nageteld ?
Maak altijd foto's van alles wat je wegbrengt, zeker naar zo'n outfit als waar je foto's van liet zien.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verchromen

Postby E10 » 29 Oct 2011 22:55

Petwin wrote:Ja.. dat had je niet verteld... iets te verzinken hebben we altijd :cry:


Als je iets hebt kan het met de tweede batch mee. Sorry......


JDMM wrote:
Etienne wrote:De snelheid is alvast OK. Het eerste deel is klaar; knipperlichtbehuizingen, achterlicht frames en ruitensproeiers verchroomd. Rozetten verkoperd en de rest ontchroomd. Verder had ik nog een kleine verzinkbatch, blauw en zwart. Die is ook klaar. Volgende week komt het spul binnen. Dan kunnen we weer gaan slijpen en polijsten aan de ontchroomde delen.



Hoe is de kwaliteit van het chroomwerk ?
Heb je alles goed nagekeken en nageteld ?
Maak altijd foto's van alles wat je wegbrengt, zeker naar zo'n outfit als waar je foto's van liet zien.

Jan.


Chroomwerk komt volgende week met de post. Ik heb overal foto's van gemaakt en erbij gezet wat ermee moest gebeuren, zelfs van ieder boutje met de maat en markering op de kop erbij. De rekening was ook volledig gespecificeerd, tot het laatste boutje. Niet alleen de boutjes en schroefjes die verchroomd zijn (die waren er ook nog, was ik vergeten te vermelden), maar ook de verzinkte boutjes en andere delen. Dus tot nu toe lijkt alles soepel te verlopen.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Verchromen

Postby Hirth » 30 Oct 2011 12:25

Wat betreft verzinken, heeft iemand een adres waar je clear/zilver zinc kan laten doen. Ik bedoel dus zinc zonder de blauwe passivatielaag.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verchromen

Postby E10 » 31 Oct 2011 09:34

Hirth wrote:Wat betreft verzinken, heeft iemand een adres waar je clear/zilver zinc kan laten doen. Ik bedoel dus zinc zonder de blauwe passivatielaag.


Ja, Kreile;

ja, wir können auch verzinken ohne zu passivieren (chromatieren) .
Allerdings oxidiert
die Zinkschicht dann viel schneller und wird dunkel.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verchromen

Postby E10 » 31 Oct 2011 13:03

stef69 wrote:verzinken ook in D?
geen kwaliteit meer te vinden in NL?



Om even terug te komen op de kwaliteit van verzinken. In 2006 is het verzinkproces enigszins veranderd. Dit had te maken met strengere milieu-eisen. Het fijne weet ik er nog niet van maar voorheen werd blijkbaar met 6-waardig chroom gepassiveerd/chromateerd en tegenwoordig met 3-waardig chroom. Een test (uitgevoerd in 2006) heeft echter uitgewezen dat het 6-waardige chroom een 98x ! betere corrosie bescherming biedt dan het 3-waardige.

Kreile heeft nog voor de komende 20 jaar 6-voudig chroom. Mijn verzinkte delen zijn dus ook met dit 6-waardige chroom gepassiveerd/chromateerd.
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Verchromen

Postby horsepowerjunkie » 03 Nov 2011 22:25

Etienne wrote:
stef69 wrote:verzinken ook in D?
geen kwaliteit meer te vinden in NL?



Om even terug te komen op de kwaliteit van verzinken. In 2006 is het verzinkproces enigszins veranderd. Dit had te maken met strengere milieu-eisen. Het fijne weet ik er nog niet van maar voorheen werd blijkbaar met 6-waardig chroom gepassiveerd/chromateerd en tegenwoordig met 3-waardig chroom. Een test (uitgevoerd in 2006) heeft echter uitgewezen dat het 6-waardige chroom een 98x ! betere corrosie bescherming biedt dan het 3-waardige.

Kreile heeft nog voor de komende 20 jaar 6-voudig chroom. Mijn verzinkte delen zijn dus ook met dit 6-waardige chroom gepassiveerd/chromateerd.


Volgens mij is alleen het beitsen in 2006 veranderd. Beitsen doe je om schoon te maken voor het verzinken (onderdompelen in vloeibare zink). Galvanisch verzinken bestaat ook nog, maar dat is een veel dunnere laag (boutjes ed). Passiveren is een oxidelaagje aanbrengen, bij zink hoeft dat niet zoals hij zegt, maar dan wordt het idd donkerder.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verchromen

Postby E10 » 10 Nov 2011 20:26

Het vervolg……..het geheel werd keurig verstuurd en zeer degelijk verpakt. De portierraam frames in een apart pakket. Ieder onderdeel was verder apart verpakt in noppenfolie. De verchroomde delen apart in schuimfolie. Ik had bij de ‘te verzinken delen’ per ongeluk 2 aluminium schroefjes gedaan. Deze kwamen netjes terug in een zakje met het opschrift ‘Aluminium’. Zeer attent moet ik zeggen.

De kwaliteit van de verchroomde delen is gewoon goed te noemen. Mooie egale laag. Randen zijn mooi strak en vertonen geen dikkere laagopbouw dan de vlakke delen. Als ik al iets negatiefs moet noemen is het een heel klein puntje op een knipperlicht behuizing maar je moet er met je neus op hangen wil je het zien. (als iemand zo dicht bij mijn auto staat, dan gaat hij ook wel een paar puntjes vertonen denk ik...). De verkoperde rozetten zijn al geslepen en gepolijst. Verchroomde schroefjes en boutjes zijn ook netjes. Deze zijn ook door Kreile geslepen en gepolijst. De andere delen zijn dus geslepen en gepolijst aangeleverd dus over hun slijp- en polijstwerk kan ik weinig zeggen. Maar ik zou met een gerust hart ook door hun het slijpwerk laten doen.

De verzinkte delen zijn niet getrommeld maar gedompeld. Ziet er verder gewoon goed uit. De zwart gepassiveerde delen hebben m.i. een iets teveel regenboog effect. Dit was bij Galvame niet het geval. Wellicht dat dit na het koken in olie minder is.

Dus de tussenconclusie is erg positief; ze houden zich aan de prijsopgave, verwerkingstijd is erg snel, verpakking/verzending goed, kwaliteit erg goed.

Ik heb enkele foto’s gemaakt maar om het goed te kunnen beoordelen moet je de delen toch echt zelf zien.

PB090538.JPG


PB090544.JPG


PB090546.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Verchromen

Postby Hirth » 10 Nov 2011 21:29

Mooi E10, zo te zien hebben we er een goed adres bij
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Verchromen

Postby JDMM » 10 Nov 2011 21:57

Etienne wrote:moet je de delen toch echt zelf zien.

]


OK, "Chrome show off party", where, when ?

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !

Return to “Kijk nou toch....”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests