Waarschuwen of ogen sluiten?

Wat wil je dat wij ook weten?
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Waarschuwen of ogen sluiten?

Postby paul » 19 Nov 2006 13:12

Mijn vraag is: Vinden jullie het ook noodzakelijk om positieve en negatieve ervaringen die je hebt opgedaan in de Porsche 356 wereld te delen met elkaar?


Ik heb me de afgelopen weken verbaasd maar ook boos gemaakt over de kwaliteit van restauraties die gedaan worden door mensen die toch een redelijk aanzien hebben in de Porsche 356 wereld.
1: Ik heb een restauratieproject gezien die ergens is uitgevoerd maar waar ik als "groentje" van veraf kan zien dat dit een aanfluiting en een respectloze restauratie is geworden. Omdat de gemaakte fouten weer hersteld worden, komen er steeds meer dingen naar boven waar de honden geen brood van lusten.
2: Ook heeft een interieurbouwer me laten zien hoe goedkoop en slecht een nieuw interieur in een 356 gemaakt kan worden voor de hoofdprijs. Ziet er mooi uit van een afstand maar na een tijdje komen de gebreken naar boven en moet alles er weer uit om op de goede manier gemaakt te worden.

Nu zou je zeggen: Nou en....dat is jou auto toch niet? Het is gewoon dikke pech voor de eigenaar van het voorbeeld hierboven.
Dat vind ik echter niet. Ik heb er lang over nagedacht en vind het toch noodzakelijk te waarschuwen voor dit soort restauraties. Toevallig ben ik terechtgekomen bij iemand waar ik met eigen ogen heb kunnen aanschouwen, met welk een passie en respect gewerkt wordt aan mijn C-tje. Omdat ik bijna iedere minuut erbij ben geweest, kan ik ook zeggen dat er geen verborgen gebreken zullen zijn. De auto is zoals je hem ziet.
Restaureren is niet alleen maar bezig zijn om met de ogen dicht, plaatwerk (verkeerd) te lassen en/of met plamuur gaatjes te dichten (Laagje grondverf er over en je ziet er in eerste instantie niets van). Schande! :evil:

De eigenaar van bovenstaande auto weet waarover ik het heb en ik vind het eigenlijk meer op zijn plaats, dat hij zijn verhaal uit de doeken doet want dan komt het uit eerste hand. Graag roep ik hem op, mee te waarschuwen voor de praktijken waar hij mee geconfronteerd wordt. Daarmee helpen we de Porsche 356 in zo origineel mogelijke staat op de weg te houden. En betaal je geen kapitaal aan prutswerk.

Het noemen van namen laat ik in eerste instantie aan hem over. Misschien dat hij eerst een appeltje wil schillen met de eerste "restaurateur" en er dan later op terug wil komen. En als hij vindt dat ik overdrijf hoor ik dat ook graag. Maar nogmaals, ik breng mijn auto niet graag naar een slechte restaurateur toe en ik zal ook niemand adviseren zijn auto er naar toe te brengen. Sterker nog ik zou iedereen er voor willen waarschuwen.

En de vraagstelling blijft dan ook: Vinden jullie het ook noodzakelijk om positieve en negatieve ervaringen die je hebt opgedaan in de Porsche 356 wereld te delen met elkaar? Met naam en toenaam.


Groet,
Paul
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 19 Nov 2006 20:59

Mijn mening is dat je dat kunt doen. Mits op een gepaste manier. Niet met modder gooien oid.
Ieder bedrijf of beroep moet tegenwoordig met de billen bloot als er slecht werk is geleverd. Dus waarom zou dat voor een restauratiebedrijf niet gelden?
Erik
Porsche 356 SC
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 19 Nov 2006 23:51

De juiste weg is dat de betrokkene terug gaat naar de leverancier van werk of goederen en deze in de gelegenheid wordt gesteld zijn fouten te herstellen zonder gelijk op lijsten terecht te komen.
Pas als alle mogelijkheden zijn uitgeput,(ik denk hierbij aan groep van "wijze" mannen die het slachtoffer begeleiden bij de besprekingen en afspraken en de afwerking mee controleren),mag het slechte werk in de openbaarheid worden gebracht.
Dat staat zo in de Ned.wetgeving.

Vaak kunnen wij de zaak slecht beoordelen, omdat er b.v. een budged of afleveringstermijn meespeelt, waarbinnen de reparateur toch zijn best deed.

Maar, als er een lijst van goeie komt, weet je vanzelf de slechte toch ?

Persoonlijk ben ik bang dat de lijst van "goeie" erg kort wordt en dat die mannen allemaal erg duur zijn.

En wat is goed en wat is slecht ? Wat voor de ene goed zat is , is volgens de ander prutswerk.

Jan.
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

nu.nl

Postby Richard » 23 Nov 2006 19:19

Richard

'63 356B
Mark
Posts: 33
Joined: 18 Jul 2006 17:21
Location: middenland
Contact:

Postby Mark » 23 Nov 2006 21:59

Jan, ik ben het helemaal met je eens.
Echter wat betreft die raad van "wijze" mannen, klinkt leuk maar ook die nemen allemaal weer heen eigen kennis, vaardigheden, afwerkingsniveau en vergeet niet het belangrijkste hun eigen ego mee. Het beste advies wat je zou kunnen geven is, koop vooral geen oude auto (en waarschijnlijk ook geen nieuwe, zou Marrijnissen zeggen) en ga hem al helemaal niet restaureren.
Wat jammer genoeg blijft hangen is dat ik momenteel ook (nog) geen oplossing weet hoe iemand een goed advies te geven (laat staan mezelf..!). Ook hoor je het verhaal meestal maar van 1 kant, zoals ook Jan al aangeeft. Misschien moeten we wel een clubje restauratie mediators in het leven roepen, alhoewel het leed dan vaak al is geleden... Oh ja, en restauratie communicatie experts is misschien ook wel een aardige...

Hang on, Mark
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 23 Nov 2006 22:55

Het beste kun je waarschijnlijk, ongeacht de hogere prijs, een auto kopen waarbij, aantoonbaar, alle ellende al is opgelost.
Er blijven echter ook mensen die er op kicken van een wrak iets moois te maken, dat zijn de machochisten onder ons.
Ik ben het met je eens,dat, als er "wijze"mannen aan te pas moeten komen, de relatie tussen de opdrachtgever en de restaurateur al zodanig verziekt is, dat er geen goeie meer van komt.
Jouw auto is nu in ieder geval in goede handen !

Groet,

Jan.
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 24 Nov 2006 16:42

Rens en ik hebben al heel wat af gescholden op de Amerikaanse restaurateurs van mijn auto (Hoewel het een kunst is om het slechte werk van plaatwerkers zo te camoufleren, dat je er geen idee van hebt dat er een drama onder zit.). Maar zoals Rens het zei,: "Ik heb nu liever de gedeukte versie van jou auto dan de "gerestaureerde" versie".

Ik heb hem zelf nog nooit eerder laten restaureren dus ik kan "niemand om zijn oren slaan" om mijn gram te halen. We moeten het doen met verbaal geweld wat we regelmatig naar het westen roepen. Maar goed, ten oosten van Boxtel is het niet veel beter. (Nee nee, ik kijk wel uit, ik ga geen namen noemen.)

Jan, die naam die je geeft aan de vakidioten is wel een goeie: Machochisten.
Ik moest wel twee keer lezen om de dubbele betekenis door te laten dringen.
Laten we de anderen dan: Asochisten noemen.

Wie schrijft er een stukje voor het clubblad om een commissie van restauratie mediators in het leven te roepen. Ben benieuwd wat de reactie van de bestuursleden zal zijn. Of zij ook vinden dat er een behoefte aan is / kan zijn. Niet iedereen is hier namelijk mee gebaat! :wink:

Groet,
Paul
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

criteria

Postby Richard » 25 Nov 2006 09:44

Misschien kan de club in ieder geval voorzien in een aantal criteria waaraan verschillende werkzaamheden moeten voldoen.
Je kan een restaurateur dan vooraf je kwaliteitseisen aangeven die je achteraf of tijdens de werkzaamheden dan wel objectief moet kunnen beoordelen. Blijft lastig. Ook omdat er niet altijd één goede manier is om te doen.
Het is daarmee ook niet de oplossing voor zulke problemen maar draagt tenminste bij aan het voorkomen van een deel daarvan.
Richard



'63 356B
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

356 Club Kenmerk

Postby paul » 26 Nov 2006 12:06

Nou, het gaat er niet om dat alles moet volgens clubnormen maar dat iets gemaakt wordt volgens afspraak. Een afspraak zoals die gemaakt is tussen de restaurateur en de klant. Nu kunnen er produkten afgeleverd worden, waar je als "leek" niet van weet of je dit moet/mag accepteren. Het kan jou woord tegen het zijne zijn. Daar zou een aantal gerespecteerde 356-kenners hun oordeel over kunnen geven.

Wanneer restaurateurs zo 'n groep deskundigen erkennen, kunnen ze op een lijst van restaurateurs geplaatst worden. Restaurateurs met een "356-Club Kenmerk". Zo ontstaat er een groep, waar je zonder (groot) financieel risico, je auto naar toe kunt brengen. Door het maken van foto 's kan een restauratieproces begeleid worden en de deskundigen kunnen achteraf hun oordeel geven en eventueel laten herstellen wat niet goed is. Een vergoeding voor de deskundigen lijkt me op zijn plaats.

Isdawa?

Groet,
Paul
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 26 Nov 2006 23:33

Dat lijkt me een mooi baantje voor de "Adjes",nu ze toch geen Forum meer te runnen hebben, hebben ze daar mooi tijd voor !

Jan.

Return to “Kijk nou toch....”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests