Page 1 of 1

Hella mistlamp restauratie

Posted: 06 Feb 2010 15:50
by Hirth
Klus voor de komende weken, restauratie van een set Hella "body mount" mistlampen voor een A of Pre-A. Vandaag lampen uit elkaar gehaald, inclusief klinknagels. Komende stap is het opnieuw laten opdampen van de reflector laag en het strak maken van de behuizingen (gelukkig nauwelijks deukjes etc.) Vervolgens opnieuw laten graveren van Hella logos en nummers en nieuw chroom. Met een beetje geluk ziet alles er over 2 maanden weer als nieuw uit.

Image

Image

Re: Hella mistlamp restauratie

Posted: 07 Feb 2010 09:42
by Hirth
Pet, zal pictures blijven posten. Wat betreft de klinknagels heb ze tot op heden gemept met prima resultaten (verschillende sets mistlampen en mijn koplampringen) Geef echter toe dat persen de meest professionele manier is. Loop al enkele maanden rond met het idee hier een apart tang voor te kopen (rivet squeezer op ebay) iemand hier ervaring mee? Doe jij het ook zo pet of gebruik jij je grote pers met een speciaal stukje gereedschap?

Re: Hella mistlamp restauratie

Posted: 07 Feb 2010 11:45
by Hirth
Pet, in dit geval zijn de klinknagels 3mm. Koop ze van koper en laat ze vervolgens verchromen. De tangen waar ik over spreek zijn specifiek ontworpen voor het zetten van klinknagels. Zit veel leverage in dus je kan goed druk zetten. Daar het koper vrij zacht is is het mij tot nu toe altijd met een hamer en speciaal gedraaid zettertje gelukt. Echter, een excuss om nieuw gereedschap te kopen pak ik altijd met beiden handen aan :wink:


http://cgi.ebay.com/Hand-Rivet-Squeezer-w-6-Rivet-Sets-New_W0QQitemZ270525794785QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3efc9809e1#ht_500wt_956

Re: Hella mistlamp restauratie

Posted: 21 Mar 2010 13:20
by Hirth
Een goede relatie met je favoriete chromer is nooit weg, in mijn geval is dat Jose van Christensen Plating. Vele van jullie zullen zijn werk eerder gezien hebben daar hij al het chroom voor Victor Miles doet. Er zit wat haast achter deze mistlampen, gelukkig wist Jose alles binnen een week af te hebben :D

Anyway, alle deukjes zijn verwijderd, ringen opnieuw gegraveerd en vervolgens is alles triple verchroomd (koper/nikkel/chroom) Hardware is gecadmeerd, ik wacht nu alleen nog op de reflectors om alles af te kunnen maken.

Image

Image

Re: Hella mistlamp restauratie

Posted: 02 May 2010 13:37
by Hirth
Excuses voor de slechte foto's, camera liet het afweten dus even de telefoon ter hand genomen.

Anyway, reflectors zijn af, NOS lenzen gevonden en alles weer in elkaar gezet. Laatste stap is nu het borgen van de klinknagels en deze lampen zijn weer zo goed als nieuw. Volgende project is de restauratie van een set Bosch mistlampen voor een vroege Knick.

Image

Image

Image

Image

Je kan nooit genoeg reserves hebben :mrgreen:

Image

Re: Hella mistlamp restauratie

Posted: 02 May 2010 17:51
by Hirth
Reflectors zijn opgedampt zoals origineel. Heb hier een adresje voor in Duitsland. Duurt wel erg lang maar dan heb je ook wat.

Re: Hella mistlamp restauratie

Posted: 02 May 2010 20:14
by Hirth
nope, Dresden in de buurt van Berlijn

Re: Hella mistlamp restauratie

Posted: 09 May 2010 11:57
by Hirth
Nageltjes gezet, alles ziet er weer als nieuw uit :D

Image

Image

Image

Re: Hella mistlamp restauratie

Posted: 09 May 2010 21:11
by Richard
let there be light

Prachtig hoor.

Re: Hella mistlamp restauratie

Posted: 10 May 2010 20:36
by Hirth
Jep, je hebt helemaal gelijk. Meestal tumble ik ze of als het slechts enkele stuks zijn pak ik een "wire wheel" Gelukkig is deze niet zichtbaar zodra de lampen op de auto gemonteerd zijn. :D

Klinknageltjes besteld bij jou DIN leverancier in Duitsland. Ideaal, snel in huis en redelijke prijzen, zeker voor herhaling vatbaar. Mocht iemand er enkele nodig hebben ik heb plenty extra's

Re: Hella mistlamp restauratie

Posted: 12 May 2010 08:56
by Hirth
Pet, dank voor de complimenten, ga er bijna van blozen :mrgreen:

je hebt gelijk dat dit soort details het verschil maken tussen een mooie auto en een top auto. Wat ik hoop dat deze post duidelijk maakt is dat het lang niet altijd heel veel extra tijd en moeite kost om iets als origineel te doen. Het stapje verder gaan door het uitboren van de nageltjes en deze later opnieuw te zetten is iets wat iedereen kan. Deze regel gaat op voor zo veel andere onderdelen, 20% extra tijd > 100% mooier resultaat.

Volgende restauratie project wordt de wisi elektrische antenna voor mijn coupe, zal deze hier ook proberen te posten.