[/quote]VW, ja niet zo best ?/quote]
Dat zijn standaard VW onderdelen in iedere 356.
Jan.
cilinder - the ugly - the good ?
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
JDMM wrote:Close, but no cigar.
Volgens mij is dit een 1720 cc industriemotor, met oorspronkelijk "S" deel 3.
Reden:
Case casting nr. van Nov. 1963.
Mahle ind.motor 86 mm P/C's.
Zo te zien "gewijzigd" motortype nr., het nummer is te groot, de enen zijn afwijkend.
Ben benieuwd naar de date stamps in het carter.
Jan.
dit weekend geen tijd gehad om in garage te duiken, volgende week moet het wel lukken
wel even de tijd gehad om nog wat lectuur ter hand te nemen, Maestro bracht raad met Little spec book :
CC nr : 66988 en dichtsbijzijnde nr is 66987 = 5/63
engine nr : 706820 en dichtsbijzijnde is 707014 in wagen 124496 (de mijn 124675) of 706706 in een S-90 met date = 50/62
of combinatie 65430 - 706748 in wagen 124017 in week 5/63
of combinatie 66272 - 611102 (type 616/1) in wagen 124630 in week 50/62
bij de 707063 staat duidelijk "laatste euro-type motor" de mijne is ook zo ene
en al deze zijn van type 616/12, staan in boekje op 2 bladzijden verspreid
Stefan
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
Stef,
Fijn dat de nummers nu kloppen.
Ik had, in een ander boek als dichtsbijzijnde nummer cc 67061 en daar staat bij 1/12/'63. Als daar week 12 is bedoeld klopt het ook weer niet.
Dus zal daar week 22 bedoeld zijn.
Jan.
Fijn dat de nummers nu kloppen.
Ik had, in een ander boek als dichtsbijzijnde nummer cc 67061 en daar staat bij 1/12/'63. Als daar week 12 is bedoeld klopt het ook weer niet.
Dus zal daar week 22 bedoeld zijn.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
JDMM wrote:De date stamps staan achter het nokkenas tandwiel, data kunnen l/r verschillen.
Tandwielen,afstandbus en clip zijn VW parts.
Weber op nokkenas ken ik niet,waarschijnlijk een eigen "grind" van een tuner op een originele nokkenas, zoals o.a. Norris deed. Nadeel grondcircel wordt kleiner.
De zuigers en cilinders zou ik eerst op laten meten door een deskundige, speling in cil., veersponningen, onrondheid, zie WSM.
Jan.
na zaterdag het vliegwiel te hebben verwijderd (met dank aan : http://www.eurorent.be/prodimgs/PNGE0073.jpg )
komen we geen stap verder : de 2 moeren achter het vliegwiel zijn bijna niet bereikbaar met gewone steek- of ringsleutel, dopsleutel is al helemaal uitgesloten
na uren is bovenste moer eindelijk los, maar onderste is echt niet haalbaar, wie heeft gouden tip?
achterzijde vliegwiel :
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=JBJNTG8N
Stefan
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
Een oude of goedkope 14 mm ringsleutel aan de omtrek wat "slanker" slijpen, dan kun je er wel bij.
Jan.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
had ik ook al gedacht
aan blok zitten slijpen is echt "NOT DONE" dat had ik al begrepen
aan blok zitten slijpen is echt "NOT DONE" dat had ik al begrepen
Stefan
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
JDMM wrote:Stef,
Fijn dat de nummers nu kloppen.
Ik had, in een ander boek als dichtsbijzijnde nummer cc 67061 en daar staat bij 1/12/'63. Als daar week 12 is bedoeld klopt het ook weer niet.
Dus zal daar week 22 bedoeld zijn.
Jan.
Jan,
we zijn er zou 1/12/'63 gelijkstaan met januari 12 = week 2
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KSQEMRLC.jpg = week 5
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3UBNGJHB.jpg = week 10
is dus februari en maart '63, is dus OK voor mij
verder : geen speling op nokkenvolgers = goed nieuws
veel speling, tot 1 mm tussen drijfstang en krukas
drijfstangen nog niet gedemonteerd, komt nog
nummers erop zijn voor alle vier gelijk (niet zoals in video van HP)
Stefan
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
Petwin wrote:1 MM speling ????? Hoe meet je dat?
Bedoel je dat je de drijfstang axiaal kunt bewegen ? (Naar links en rechts tov de as)
1mm radiale speling zou een soort van record moeten zijn!
vliegwiel op de grond, krukas erop en dan drijfstang vastpakken op uiteinde en dan ruim 1 mm op en neer kunnen bewegen
de ene wat meer dan de andere maar zeker niet wat ik verwacht had
axiaal is speling bijna 0
Stefan
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
Petwin wrote:Het gaat om de radiale speling...
niet voelbaar "uit de hand", kan dus OK zijn, maar "meten is weten"
Stefan
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
Stef,
Als de drijfstanglagerspeling 0,08 mm is kun je de drijfstang aan het eind ong. 1 mm op en neer bewegen, dat is wel normaal.
Maar natuurlijk moet alles los, bekeken en nauwkeurig gemeten worden.
Zie WSM.
Jan.
Als de drijfstanglagerspeling 0,08 mm is kun je de drijfstang aan het eind ong. 1 mm op en neer bewegen, dat is wel normaal.
Maar natuurlijk moet alles los, bekeken en nauwkeurig gemeten worden.
Zie WSM.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
JDMM wrote:Stef,
Als de drijfstanglagerspeling 0,08 mm is kun je de drijfstang aan het eind ong. 1 mm op en neer bewegen, dat is wel normaal.
Maar natuurlijk moet alles los, bekeken en nauwkeurig gemeten worden.
Zie WSM.
Jan.
volgend weekend doen we dat, tenzij ik andere opdracht krijg
als ik goed voor heb : moet ik stangen ook nummeren zoals de cilinders
wat zouden cijfers op zijkant : http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FZTY6C3E.jpg betekenen? gewicht in gr?
560 op ene 614 op ander, andere moeilijk te lezen
op video van HP was hij tevreden met verschil van 4 - 8 gram tussen stangen? OK?
is nu weer al paar weken geleden dat in WSM bij de hand had
wat is normaal gewicht voor complete stang?
Stefan
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
Stef,
Misschien is het een idee om een kopie te maken van het WSM, zodat het originele niet vies wordt, en die kopie bij je werk te houden ?
Jan.
Misschien is het een idee om een kopie te maken van het WSM, zodat het originele niet vies wordt, en die kopie bij je werk te houden ?
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
Ben het er mee eens dat de absolute gewichten er niet veel toe doen, toch maar eens wat gewogen.
Drijfstanggewichten incl.kap, std.lagerschalen, moeren en zuigerpenbus.
502.03.105 A-vroeg B die niemand wil, met het slot aan de verkeerde kant waar geen lagers voor zijn.
489-502 gr. 2 sets.
616.103.101.00 laat B.
532-533 gr. 2 sets (Hier heeft de Fabriek zijn best op gedaan)
616.103.101.01 C/SC/912
532-543 gr. 6 st. ( En hier wordt het weer minder)
Het WSM geeft als max gewichtsverschil 15 gr. en Pellow in ABC's 1 gr. Mij lijkt 3 of 4 gr. prima, omdat je de twee zwaarste en de twee lichtste tegen over elkaar kunt zetten.
Ook "end by end" wegen.
Drijfstangen van hetzelfde gewicht tegenover elkaar monteren, en zo, dat als je achter tegen de krukas kijkt en de drijfstangen liggen naar rechts, de paringsnummers boven liggen.
Jan.
Drijfstanggewichten incl.kap, std.lagerschalen, moeren en zuigerpenbus.
502.03.105 A-vroeg B die niemand wil, met het slot aan de verkeerde kant waar geen lagers voor zijn.
489-502 gr. 2 sets.
616.103.101.00 laat B.
532-533 gr. 2 sets (Hier heeft de Fabriek zijn best op gedaan)
616.103.101.01 C/SC/912
532-543 gr. 6 st. ( En hier wordt het weer minder)
Het WSM geeft als max gewichtsverschil 15 gr. en Pellow in ABC's 1 gr. Mij lijkt 3 of 4 gr. prima, omdat je de twee zwaarste en de twee lichtste tegen over elkaar kunt zetten.
Ook "end by end" wegen.
Drijfstangen van hetzelfde gewicht tegenover elkaar monteren, en zo, dat als je achter tegen de krukas kijkt en de drijfstangen liggen naar rechts, de paringsnummers boven liggen.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
copie van WSM ligt nu in werkplaats, origineel weer mooi opgeborgen in kast
en de cijfers op drijfstangen zijn ook duidelijk geworden met dank aan : http://www.hotrod.nl/PDF/motorschades%20deel3.doc.pdf
lijkt mij een bedrijf die echt goed is uitgerust, drijfstangen controleren op torsie, ovaalheid, ...
dynamo-teststand
carbu-teststand
...

en de cijfers op drijfstangen zijn ook duidelijk geworden met dank aan : http://www.hotrod.nl/PDF/motorschades%20deel3.doc.pdf
lijkt mij een bedrijf die echt goed is uitgerust, drijfstangen controleren op torsie, ovaalheid, ...
dynamo-teststand
carbu-teststand
...
Stefan
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
Re: cilinder - the ugly - the good ?
verkopen ze Bosch 009 ontstekingen?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest