Ik heb me de afgelopen weken verbaasd maar ook boos gemaakt over de kwaliteit van restauraties die gedaan worden door mensen die toch een redelijk aanzien hebben in de Porsche 356 wereld.
1: Ik heb een restauratieproject gezien die ergens is uitgevoerd maar waar ik als "groentje" van veraf kan zien dat dit een aanfluiting en een respectloze restauratie is geworden. Omdat de gemaakte fouten weer hersteld worden, komen er steeds meer dingen naar boven waar de honden geen brood van lusten.
2: Ook heeft een interieurbouwer me laten zien hoe goedkoop en slecht een nieuw interieur in een 356 gemaakt kan worden voor de hoofdprijs. Ziet er mooi uit van een afstand maar na een tijdje komen de gebreken naar boven en moet alles er weer uit om op de goede manier gemaakt te worden.
Nu zou je zeggen: Nou en....dat is jou auto toch niet? Het is gewoon dikke pech voor de eigenaar van het voorbeeld hierboven.
Dat vind ik echter niet. Ik heb er lang over nagedacht en vind het toch noodzakelijk te waarschuwen voor dit soort restauraties. Toevallig ben ik terechtgekomen bij iemand waar ik met eigen ogen heb kunnen aanschouwen, met welk een passie en respect gewerkt wordt aan mijn C-tje. Omdat ik bijna iedere minuut erbij ben geweest, kan ik ook zeggen dat er geen verborgen gebreken zullen zijn. De auto is zoals je hem ziet.
Restaureren is niet alleen maar bezig zijn om met de ogen dicht, plaatwerk (verkeerd) te lassen en/of met plamuur gaatjes te dichten (Laagje grondverf er over en je ziet er in eerste instantie niets van). Schande!

De eigenaar van bovenstaande auto weet waarover ik het heb en ik vind het eigenlijk meer op zijn plaats, dat hij zijn verhaal uit de doeken doet want dan komt het uit eerste hand. Graag roep ik hem op, mee te waarschuwen voor de praktijken waar hij mee geconfronteerd wordt. Daarmee helpen we de Porsche 356 in zo origineel mogelijke staat op de weg te houden. En betaal je geen kapitaal aan prutswerk.
Het noemen van namen laat ik in eerste instantie aan hem over. Misschien dat hij eerst een appeltje wil schillen met de eerste "restaurateur" en er dan later op terug wil komen. En als hij vindt dat ik overdrijf hoor ik dat ook graag. Maar nogmaals, ik breng mijn auto niet graag naar een slechte restaurateur toe en ik zal ook niemand adviseren zijn auto er naar toe te brengen. Sterker nog ik zou iedereen er voor willen waarschuwen.
En de vraagstelling blijft dan ook: Vinden jullie het ook noodzakelijk om positieve en negatieve ervaringen die je hebt opgedaan in de Porsche 356 wereld te delen met elkaar? Met naam en toenaam.
Groet,
Paul