Dertien jaar geleden en 15 kilo minder was ik in het bezit van een granadarode VW 1600 Variant met kenteken 46-40-EE (zie bovenste en onderste foto). Daarmee ben ik met de Luchtgekoelde VW Club Nederland (nog steeds lid) de Grossglockner over geweest. Met vrienden, tentjes en nog 160 oude VW's een heerlijk avontuur.
Onderweg kwamen we exotisch spul tegen; Porsches

Wat me op één van de parkeerplaatsen opviel was dat er een mottige Porsche bij stond. De eigenaar kwam waarschijnlijk speciaal even kijken bij de enorme hoeveelheid VW's die daar verzameld waren. Ik heb er toen een foto van genomen want hij had wel iets, wát dat iets was wist ik niet. Ik kende de evolutie van de 356 totaal niet. Dat het een Gmünd was wist ik al helemaal niet.
Het zien van deze Gmünd en de andere 356's heeft de kiem gelegd want 5 jaar later, in 2003, was de Variant weg en had ik een gammele B gekocht. In datzelfde jaar kocht ook Jerry Seinfeld wat anders:
This vehicle, chassis number 356/2-040, was built in the spring of 1949, and is the oldest original condition Porsche in the world.
Sold in 1953 by Louisa Piech (Ferdinand Porsche's daughter and the sister of Ferry Porsche) to Otto Mathe, the well known 'one-armed' racer from Innsbruck, Austria. In 1996, after Mr. Mathe's passing, it was sold to Austrian enthusiast, Franz Rathkolb. It was purchased by Jerry Seinfeld in 2003.
Since Mr. Seinfeld became the owner of #0040, the services of Paul Russell and Company were retained to return the car to the perfect mechanical and running condition without disturbing any of its stunning originality. The car is now regularly driven on all the best sports car roads of California and New York, as was intended by its manufacturer.
zie ook: http://porschecoolsite.blogspot.com/2010/09/1949-porsche-3562.html
Hoe weet ik dat het dezelfde is? Er zit op de Gmünd een herkenbare schade op het rechter voorscherm. En ook de Oostenrijkse nummerplaat klopt met het verhaal hierboven over de 356/2-040.